Museifartyg

Alla utställningar var intressanta, både för vuxna och barn. Även museifartygen var definitivt värda att se.

Vid Maritimcentret Vellamos kaj ligger fartygen Tarmo, Kemi och Telkkä som är öppna under sommaren. Till isbrytaren Tarmo, fyrskeppet Kemi och bevakningsfartyget Telkkä finns det en gemensam biljett som man kan köpa på Vellamos biljettförsäljning. Öppettider och inträdesavgifter finns här.

Man kan besöka museifartygen självständigt i guidad riktning och på alla fartyg finns det även guider på plats.

Vänligen observera att museifartygen inte är tillgängliga, utan det finns trappor och trångt på vissa ställen.

Isbrytaren Tarmo

Ångisbrytaren Tarmo är en dröm för små och stora äventyrare, eftersom man får gå runt den från kommandobryggan ända till det spännande maskinrummet.

Tarmo, byggd 1907, skyndade till hjälp när de tidigare isbrytarna inte var tillräckliga för att hålla farlederna öppna på vintern. Ett av Tarmos stordåd sågs på 1930-talet när den räddade 230 fiskare och 125 hästar från drivande isflak.

Tarmo var inblandad i båda världskrigen och bombades i Kotka hamn. Efter pensionering startade en ny karriär som museifartyg.

Man kan bekanta sig med Tarmo också virtuellt på en 360°-runda som berättar om fartygets utrymmen, historia och besättningens vardag. Du kan delta i en virtuell rundtur på Tarmo här (på finska och engelska).

Läs mer om fartyget på utställningssidan.

Suomen merimuseon logo

Jäänmurtaja tarmo mereltäpäin valokuvattuna, taustalla Vellamon rakennus
Punainen majakkalaiva Kemi vedenrajasta valokuvattuna, valkoinen KEMI-teksti kyljessään, taustalla Vellamon rakennus

Kemi

På det somriga fyrskeppet Kemi njuter man av 1960-talets långsammare liv.

Det glatt röda Kemi, byggd 1901, var en unik arbetsplats, där besättningen arbetade och levde svängande på vågor nästan hela tiden från vår till sen höst. På skeppet bekantar man sig med arbete och fritid för människor som har arbetat och bott där på somrarna.

Fyrar och fyrskepp visar en säker väg till hamnen. Skepp behövdes på platser där en fyr inte kunde byggas. I och med kassunfyrar blev skeppen gradvis onödiga. Vår rödsidiga skepps lampa blinkade framför staden Kemi fram till 1974.

Läs mer om fartyget på utställningssidan.

Suomen merimuseon logo

Telkkä

För besättningen utgjorde det lilla fartyget samtidigt arbetsplats, familj och ett annat hem.

Telkkä bevakade Finlands havsområden, pendlade i skärgården och hjälpte i nödsituationer. Telkkä opererade även som ett utbildningsfartyg för sjöbevakare och återgick ännu till bevakningsuppgifter under estnisk flagg.

Kylskåpet låg till en början i aktertrumman, dit kocken gick med en korg på armen via däck. I hård vind fick han be att fartyget skulle vändas i motvind och sakta ner, så att han inte skulle falla överbord.

Hjärtat i mässen utgjordes av matbordet, kring vilket besättningen och befälet åt tillsammans. På fritiden samlades man kring bordet för att spela kort.

Inkvarteringsutrymmena var små. Luften var tjock, för man kunde inte ha takluckan öppen under körning. De som väntade på sin vakttur försökte få tag i sömnen medan andra bakom dörrgardinen i mässen njöt av sin lediga kväll.

Läs mera om fartyget på utställningssidan.

Merivartiomuseon logo

Pohjaltaan punertava ja veden päälliseltä osaltaan vihreä alus nostettuna telineisiin rakennuksen edustalla.

Annat

Vid Maritimcentret Vellamos museikaj flyter lotskuttrarna Pitkäpaasi (1898) och L-102 (1963) samt sjöbevakningsfartygen AV 5104 (1937), RV 125 (1961), PV 210 (1984) och NV 01 (1990). På gårdsområdet kan man beundra räddningskryssarens hjälpbåt Hulda och Helsingfors räddningsverks brandbåt HM-71.

 

Lotskuttrarna Pitkäpaasi och L-102

Pitkäpaasi som fortfarande seglar har planerats av den legendariske Colin Archer. Pitkäpaasi återvände till Finland år 2000 efter 66 år i världshaven.

L-102 är en lotskutter med stålskrov som har använts i Orrengrund och Puumala. Fartyget anlände till Vellamos museikaj direkt från användning sommaren 2013.

Suomen merimuseon logo

Sjöbevakningsfartygen AV 5104, RV 125, PV 210 och NV 01

AV 5104 var i bruk på Skärgårdshavet och i Bottenviken, senare på inre vatten vid vårt lands östra gräns. RV-båtarna som seglar på is visade sin förmåga som skärgårdens livstråd särskilt under menföret.

PV-fartygen var de viktigaste verktygen och transportmedlen på öppet vatten i nästan trettio år. De snabba och smidiga NV-fartygen med låg reling lämpar sig väl för övervakning av vattentrafiken och räddningsuppdrag.

Merivartiomuseon logo

Hulda och HM-71 på gårdsområdet

Hulda användes som hjälpbåt för sjöräddningskryssaren Ossi Barck, uppkallad efter sjökaptenen Ossi Barck. Hulda namngavs efter kaptenens fru.

Kymenlaakson museon englanninkielinen logo

HM-71 är veterligen det första fartyget som tillverkats speciellt för ett räddningsverk i Finland. Fartyget ligger på sin ursprungliga stapelbädd släde.

Suomen merimuseon logo

Se också vår sommardestination paviljongen Svensksund.